פחדים וחרדות של ילדים

פחדים וחרדות של ילדים הם חלק מההתפתחות הטבעית שלרוב חולפים עם הגיל ללא קושי מיוחד, עם זאת מומלץ להיות ערניים לסימנים של פחדים וחרדות. קיים הבדל בין פחדים וחרדות שהינם מנגנון בריא וטבעי המגן עלינו לעומת פחדים קיצוניים והפרעת חרדה המבטאת תגובה מוגזמת וקיצונית לאירוע או מצב סכנה. במצבים שאתם לא מצליחים להבין ולסייע לילדיכם מומלץ לפנות להתייעצות מקצועית.

שלומי לוי I פורסם: 27/04/2015

.

פחדים וחרדות הם רגשות טבעיים שמהווים חלק מהתפתחות תקינה של ילדים שלרוב הם חולפים עם הגיל. באופן כללי, ניתן לומר על רגש חרדה שהיא מתעוררת כתגובה טבעית של הגוף למצב סכנה.  זיגמונד פרויד אבי הפסיכואנליזה עשה הבחנה בין פחד לחרדה, והגדיר כי לפחד יש אובייקט ואילו החרדה היא חסרת אובייקט. באופן הפשוט ביותר, ניתן לומר כי לחרדה אין אובייקט שרואים בעיניים, משהו שאנו אוחזים בו מבחינה ממשית ולכן קשה יותר להתמודד עם רגש שאינו גלוי או מוחשי. לדוגמא, ילד שמפחד להתקלח בזמן שהאֵם מחוץ לחדר אמבטיה, מסרב לשבת לשחק לבד כאשר נמצאת מחוץ לטווח עינו, ומסרב ללכת לישון במיטתו מאז שצפה בסרטון עם דמות של ערפד המעוררת אצלו חרדה. לעומת זאת, ניתן לומר על פחד, כי זהו רגש שמתעורר מול מצב סכנה חיצוני, ספציפי וגלוי לעין שנתפס כמאיים באופן ממשי ומיידי. לדוגמא, כאשר אנו נתקלים בכלב גדול שנובח עלינו מקרוב וחושף את שיניו. בעוד שתגובה במצב של פחד היא מהירה וחולפת מהר, חרדה מבטאת הרגשה של אי נעימות מתמשכת.

המשותף לפחד וחרדה שבשני המקרים הגוף מגיב בחירום ונלווים אליהם סימפטומים גופניים זהים המכווננים אותנו להתמודד באופן יעיל ומיידי עם מצב הסכנה.

במהלך החיים כבר לאחר הלידה תינוקות ובהמשך ילדים צעירים מתמודדים עם פחדים וחרדות שהינם חלק מהתפתחות תקינה כך למשל תופעה ידועה שתינוקות מגיבים בפחד כאשר הם שומעים רעשים חזקים, הם עשויים להגיב בבכי כאשר הם חווים נטישה ומפחדים מאוד מפני זרים. בקרב ילדים בגיל הרך הדבר יכול להתבטא בפחד מפני חיות, מפלצות וחושך, ובגילאי בי"ס החרדות קשורות בעיקר בהישגים לימודיים.

פחדים וחרדות הם חלק מהתפתחות תקינה עם זאת, קיים הבדל בין חרדה בריאה שהינה מנגנון בריא וטבעי המניע לפעילות ועשייה לעומת הפרעת חרדה המבטאת תגובה מוגזמת וקיצונית למצב או לאירוע בעוצמה גבוהה הנוכחת באופן מתמשך בחיי היומיום. במצבים שבהם עוצמת החרדה גבוהה שכיח לצפות בילדים בוכים המתקשים להיפרד מההורה בכניסה לגן או ביה"ס, מתקשים להירגע לבדם וחווים קושי עצום ודאגה בכל פעם שהאֵם יוצאת מהבית בלעדיהם. מאחר וילדים עשויים להגיב למצבי פחד וחרדה בצורה שונה צריך להיות ערניים לתגובות שלהם, וכאשר חרדה מופיעה בעוצמה גבוהה וגורמת למצוקה רגשית גדולה בחיי היומיום מומלץ שלא להמתין שהבעיה תחלוף אלא לפנות להתייעצות מקצועית.

.

.

לשאלות נוספות על פחדים וחרדות של ילדים או לפגישת היכרות ניתן לפנות אליי ואשמח לסייע בכל אשר תצטרכו. ליצירת קשר לחצו כאן

.

.

1. פחדים וחרדות כחלק מהתפתחות תקינה

ישנם גורמי סיכון שונים שיכולים להוביל לפחדים וחרדות בקרב ילדים, אולם אנו נתמקד בתקופות מרכזיות בשלבי ההתפתחות שעשויות לעורר פחדים וחרדות בדגש שהם כחלק מהתפתחות תקינה של הילדים.

א. בתקופה הראשונה לחיי תינוקות – רעשים חזקים באופן פתאומי ומפתיע עשויים "להקפיץ" אותם, אובדן התמיכה של ההורים כמו במצבים שמשאירים אותם לבדם בעריסה, תחושות של חוסר נוחות פיזית עשויים לגרום להם לבכות.

ב. גיל ארבעה חודשים – תינוקות מתחילים להבחין בין פנים מוכרות, בעיקר של ההורים ודמויות מטפלות לבין פנים זרות.

ג. חרדת זריםזוהי תופעה מוכרת וטבעית המתפתחת בסביבות גיל שמונה חודשים ומבטאת חשש של תינוקות מזר שאינו מוכר, דבר שמתבטא בהתפרצויות בכי ובצורך להיצמד לאֵם. היא פוחתת לקראת גיל חמש שנים, אולם בקרב ילדים ביישנים היא עשויה להימשך מעבר לגיל ההתבגרות.

ד. חרדת נטישה או חרדת פרידה – זהו סוג נוסף של חרדה המתחוללת אצל תינוקות כחלק מהתפתחות תקינה ונורמלית, ומופיעה במהלך השנה השנייה לחייהם. חרדה זו מופיעה כאשר ילדים מתקשים להיפרד מהוריהם, בפרט מהאֵם מחשש שתעזוב אותם. חרדת פרידה יכולה להיווצר גם כאשר האֵם מתקשה להיפרד מהילד, הופכת אותו לתלותי בה והתוצאה שהוא מגיב בחרדה בכל פעם מחשש שתעזוב אותו.

ה. גיל הגן – החשיבה בהדרגה נעשית מופשטת יותר ומאפשרת לילד לפתח את יכולת הדמיון, אולם היכולת לדמיין גם יכולה לגרום לפחדים וסיוטים כמו למשל, ממפלצות ושדים.

ו. גיל בית ספר – מגיל שמונה שנים ואילך הפחדים קשורים בעיקר בהישגים לימודיים..

.

.

חרדת פרידה נוצרת כאשר האֵם מתקשה להיפרד מהילד, הופכת אותו לתלותי בה והוא מגיב בחרדה בכל פעם שחושש שהיא עוזבת אותו.

.

.

2. תסמינים של חרדות

מבין התסמינים השונים של פחדים וחרדות התסמינים הרגשיים והגופניים, הם המשותפים להם ומכוונים להתמודד באופן יעיל ומיידי עם גורם הסכנה. מלבדם נתייחס גם לתסמינים קוגניטיביים והתנהגותיים.

סימפטומים גופניים – ניתן לומר על החרדה שהיא מעין "מערכת אזעקה" פנימית של הגוף שפועל באופן אוטומטי כדי לאותת על סכנה מיידית. מצבים של פחד וחרדה גורמים לגוף להיכנס למצב של דריכות מיידית שמפעיל את מערכת העצבים הסימפתטית. היא פועלת באופן אוטונומי לצורך מאבק או נסיגה בהתמודדות עם מצב סכנה מידי. היא גם זו שמכינה את הגוף לתגובה בהתאם למנגנון הישרדותי של “fight, flight or freeze”, כלומר, להתמודד עם מצב הסכנה ע"י בריחה, מלחמה או קיפאון. במצבים מעין אלו, התסמינים השכיחים כתגובה של המערכת הסימפתטית מתבטאים בעלייה בקצב הלב ובאספקת הדם לשרירים. לחץ הדם עולה כדי להזרים דם לאזורים חיוניים לצורך הגנה על הגוף. פחדים וחרדות בשגרה שאינם כרוכים בתחושת סכנת חיים יכולים להתבטא בתלונות על תחושת מחנק בגרון, קוצר נשימה דפיקות לב מואצות, בחילות, כאבי בטן, כאב ראש והפרעות בשינה.

סימפטומים רגשיים – כאשר אנו מפרשים את הסיטואציה כמצב סכנה הגוף מגיב בדריכות כדי להגן על עצמו, ותסמינים רגשיים יכולים להתבטא בתחושת חוסר אונים, חוסר וודאות וחוסר שליטה. תלונות נוספות על חשש, מתח, עצבנות, דריכות, דאגה ובלבול.

סימפטומים קוגניטיביים – קשיי ריכוז, עיסוק מוגבר במחשבות טורדניות בעלות תוכן של דאגה על דברים שליליים שהולך להתרחש לילד או לבני משפחתו. חזרה על מילים מסוימות, מחשבות וספירה כדי להדוף מחשבות טורדניות וליצור מעין הסחת דעת. לדוגמה, לחזור על המספר אפס ללא הפסקה אחרת משוכנע שיקרה משהו רע לאימא שלו.

סימפטומים התנהגותיים – אלו סימפטומים המתייחסים להשפעת החרדה על ההתנהגות שלרוב מתבטאת בהימנעויות שונות כמו הימנעות מללכת לישון בחדר ילדים ללא ההורים או בחדרם, להישאר לבד בחדר מבלי לראות את ההורים, להשתתף בחוגים ומפגשים עם חברים מחוץ לבית ולישון אצל חבר. קשיי פרידה בגן/בי"ס, סירוב ללכת למסגרת החינוכית ולהשתתף בטיולים.

.

.

3. דפוסים של הורות

באופן תיאורטי נהוג להבחין בין מספר סגנונות הורות שיכולים לגרום לילדים לפחדים וחרדות בין אם מתוך התנהלות מודעת יותר או פחות. ננסה לשרטט מספר סגנונות שונים למרות ההבנה כי במציאות הם משולבים האחד בשני, אך לרוב ישנה נטייה לדומיננטיות של אחת מהם:

דפוס של הורות סמכותית מתאפיינת בנפרדות של ההורים מהילדים. התקשורת איתם פתוחה וגמישה למשא ומתן מילולי וישנם ביטויים של אמפתיה, חום ואהבה. דפוס של הורות נוקשה מתאפיינת בהורים שבד"כ נפרדים מהילדים אך לילדים קשה להיפרד מהם. לרוב התקשורת ביניהם אינה פתוחה למשא ומתן, ההורים מגבילים מדי ומעבירים מסר של אי נוחות ומצהירים בפני ילדיהם שאין לו שום סיבה להרגיש פחד או חרדה ומשכנעים ודורשים מהם להתגבר על החרדה. דפוס של הורות מאפשרת הוא דפוס שאינו עקבי, ובמקרים מסוימים חלק מההורים עשויים להגיב בחרדה וחלק הילדים גם כן אך לא באופן עקבי. דפוס של הורה מגונן מתאפיין בהורים חרדים שמתקשים לראות את עצמם נפרדים מהילדים ויוצרים תלותיות וקושי לילדיהם להרגיש נפרד מהם. לרוב ההורים חשים חרדה גדולה בחינוך, גידול ולבריאות הפיזית והרגשית של ילדיהם. ניתן לתאר דפוס הורי מגונן בכינוי "הורי הליקופטר", הכוונה להורים המרחפים מעל ילדיהם, דואגים להם ללא הפסקה ופועלים באופן נמרץ לעזור ולרצות אותם. הורים שחרדים ועסוקים במגננת יתר עשויים להעביר לילדיהם פחדים וחרדות כמה שהעולם מסוכן ("תיזהר לא ליפול", "האוכל הזה לא בריא"). אלו מסרים שמקשים על תהליכי פרידה והילדים יוכלו להרגיש בטוחים רק כשהם יהיו צמודים אליהם.

הורים הם דמויות מרכזיות והמשפיעות ביותר על ילדיהם שמחד, יכולים לסייע להם במציאת דרכים לטפל בפחדים וחרדות או להקל עליהם, מאידך מחוסר ידיעה או הבנה לגרום להם לפחדים וחרדות, להחמיר או להנציח את הבעיה.

.

.

4. טיפול בפחדים וחרדות של ילדים

ילדים חווים פחדים וחרדות והנטייה הטבעית שלהם היא לפרוק אותם באמצעות התנהגות שהם מפנים כלפי חוץ או באמצעות הפנייה של תחושות כעס ותוקפנות כלפי עצמם. אחת מהמטרות בטיפול לעודד את הילדים לבטא את תכנים "אסורים", מפחידים או חרדות, ולסייע להם לשלב אותם בצורה מעודנת יותר ולא תוקפנית בחיי הנפש. לסייע להם לנסח במילים את התחושות שלהם שעולים דרך ההתנהגות שלהם, ולנסות לקשר את ההתנהגות למצבים שונים שפוגשים בחיי היומיום.  לרוב טיפול רגשי לילדים בפחדים וחרדות נעשה בליווי מעורבות ההורים ע"י קבלת הדרכה המאפשרת להם להבין את הבעיה, ולכוון אותם כיצד לסייע ולהתנהל מולם.

לקריאה על טיפול רגשי בילדים והדרכת הורים ניתן לקרוא במאמרים הבאים: טיפול רגשי לילדיםהדרכת הורים. ניתן להעמיק בקריאה על טיפול בחרדה במאמר טיפול בחרדה..

.

.

נשארת עם שאלות על פחדים וחרדות של ילדים? לפגישת היכרות ניתן ליצור עימי קשר בקישור הבא ואשמח לסייע בכל אשר תצטרכו.

שלומי לוי I פסיכולוג חינוכי מומחה, פסיכותרפיסט ופסיכואנליטיקאי בקליניקה בפתח תקווה

.

.

מאמרים נוספים

שאלות ותשובות.

פחדים וחרדות של ילדים
פסיכולוג חינוכי מומחה ופסיכותרפיסט
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
whatsapp icon