פחדים וחרדות של ילדים

פחדים וחרדות של ילדים הם חלק מההתפתחות הטבעית שלרוב שעוברת ללא קושי מיוחד. יחד עם זאת, חלק מהם עשויים להגיב בשלבי ההתפתחות השונים בקשיים באיפוק ודחף עוצמתי שיכול לגרום לחרדה וקושי ביחסים עם ההורים והסביבה. המטרה מרכזית בטיפול בחרדה הוא להגיע לשורש הבעיה, לאפשר לילד לבטא פחדים וחרדות באמצעות דיבור ובמשחק כדי לסייע במציאת דרכים להשתחרר ממנה.

פחדים וחרדות הם רגשות טבעיים שמהווים חלק מהתפתחות תקינה של ילדים שלרוב הם חולפים עם הגיל. הם מתחילים להתפתח מיד לאחר הלידה ובקרב תינוקות התופעות מוכרות כפחד מפני רעשים חזקים, חרדת נטישה ופחד מפני זרים. בקרב ילדים בגיל הרך זה מתבטא בפחד מפני חיות, מפלצות וחושך, ובגילאי בי"ס החרדות קשורות בעיקר בהישגים לימודיים. בתקופת ההתבגרות עשויות להתפתח חרדות סביב לימוד למבחנים, רמת הציונים וקשיים בהתפתחות הזהות העצמית. למרות שפחדים וחרדות הם חלק מההתפתחות התקינה של כל ילד ישנם ילדים שעשויים להגיב בצורה עוצמתית ולא תקינה עבורם.

מה ההבדל בין פחד לחרדה? פחד נגרם מסכנה חיצונית, ממשית ומיידית שגלויה לעין לדוגמה, ילד המפחד מכלבים בוחר להתרחק ולא להתקרב אליהם, מסרב לצחוק עם אנשים שאינו מכיר ובוכה וחש אובדן שליטה כאשר זורקים אותו לגובה. לעומת זאת, חרדה היא תחושה של חוסר שקט פנימי שנגרם כתוצאה ממתח ודאגה מסכנות ואיומים, ממשיים או מתוך הדמיון מפני העתיד לקרות. לדוגמה, ילד שלרוב מקבל ציונים גבוהים לקראת מבחן בחשבון מתקשה לתרגל חש קשיים בריכוז, אי נוחות וחשש לאכזב את הוריו ודוגמה נוספת, ילד שמפחד להתקלח בזמן שהאֵם מחוץ חדר אמבטיה, מסרב לשבת לשחק לבד כאשר נמצאת מחוץ לטווח עינו, ומסרב ללכת לישון במיטתו מאז שצפה בסרטון עם דמות של ערפד המעוררת אצלו חרדה.

כיצד הגוף מגיב במצב של פחד וחרדה? הגוף נדרך ומפעיל אזעקה פנימית שגורמת לסדרת תגובות מהירות: חלה עלייה בקצב הדופק, הלב ולחץ הדם כדי להזרים דם לאיברים החיוניים. ישנה עלייה במיקוד והרגישות לסביבה ובהתאם לפרשנות את הסיטואציה בוחר בתגובה "הילחם או ברח" (Fight or Flight), שהמשמעות היא להתמודד עם מצב הסכנה מבחינה פיזית או לברוח מתוך הגנה עצמית. חרדה הינה מנגנון בריא וטבעי המניע לפעילות ועשייה כאשר הוא פועל באופן תקין. כאשר המנגנון מלכתחילה אינו מווסת או "מקולקל" עוצמת החרדה גבוהה ותדירות הופעתה גדולה כך שכל חשיפה למצב סכנה גם הקטן ביותר עשוי להציף בחרדה. במצבים שבהם עוצמת החרדה גבוהה שכיח לצפות בילדים בוכים המתקשים להיפרד מההורה בכניסה לגן או ביה"ס, מתקשים להירגע לבדם וחווים קושי עצום ודאגה בכל פעם שהאֵם יוצאת מהבית בלעדיהם. חרדה שרמת התדירות עלתה עשויה לגרום למודעות מוגברת גם מעצם המחשבה או הציפייה בדמיון למה שעשוי להתרחש לדוגמה, ילד שמתלונן על קשיי הירדמות מספר שבכל פעם שהולך לישון הוא חושש לעצום את עיניו כי בשינה רואה בדמיונו גנב שנכנס לחדרו בלילה וחוטף אותו.

האם להורים יש חלק בהתפתחות חרדה או במניעתה אצל ילדים? הורים עשויים לגרום לחרדה או להגביר אותה כאשר נוטים לגונן כמעט בכל סיטואציה אפשרית כך שחייהם תלויים במצבו הבריאותי והנפשי של ילד והופכים אותו לתלותי בהם. לסיכום, בשלבי ההתפתחות השונים ילדים עשויים להגיב לסיטואציות שמעוררות פחדים וחרדות באופן שונה והחרדה מושפעת גם מדפוס ההתנהלות של הוריהם. סימנים שונים עשויים לעורר חשד לפחד או חרדה אצל ילדים ובהתאם לשלבי ההתפתחות השונים מומלץ לעקוב אחריהם. יחד עם זאת, כאשר חרדה מופיעה בעוצמה גבוהה וגורמת למצוקה רגשית גדולה בחיי היומיום מומלץ שלא להמתין שהבעיה תחלוף אלא לפנות להתייעצות מקצועית.

.

לשאלות נוספות על פחדים וחרדות של ילדים או לפגישת היכרות ניתן לפנות אליי ואשמח לסייע בכל אשר תצטרכו. ליצירת קשר לחצו כאן

.

.

1. פחדים וחרדות לפי שלבי התפתחות

להלן תקופות מרכזיות שעשויות לעורר פחדים וחרדות כחלק מהתפתחות תקינה של הילד:

א. במהלך התקופה הראשונה לחייו של הילד – רעש חזק ופתאומי, אובדן התמיכה של ההורים כמו למשל השארת התינוק לבדו בעריסה, או תחושת חוסר נוחות פיזית הינם סימפטומים הגורמים לבכי ובהלה אצל התינוק.

ב. גיל ארבעה חודשים – התינוק מתחיל להבחין בין פנים מוכרות, בעיקר של ההורים והדמויות המטפלות לבין פנים זרות.

ג. חרדת זרים – הנה תופעה מוכרת וטבעית המתפתחת בסביבות גיל שמונה חודשים ומבטאת את החשש של התינוק מהזר הלא מוכר, דבר שמתבטא בהתפרצויות בכי ובצורך להיצמד לאֵם. תופעה זו פוחתת לקראת גיל חמש שנים, אך בקרב ילדים ביישנים עשויה להימשך מעבר לגיל ההתבגרות.

ד. חרדת נטישה או חרדת פרידה – זהו סוג נוסף של חרדה המתחוללת אצל התינוק כחלק מהתפתחות תקינה ונורמלית, ומופיעה במהלך השנה השנייה לחייו. חרדה זו מופיעה כאשר הילד מתקשה להיפרד מהוריו ובפרט מהאֵם מחשש שתעזוב אותו.

ה. גיל הגן – החשיבה בהדרגה נעשית מופשטת יותר ומאפשרת לילד לפתח את יכולת הדמיון, אך הדבר גם מעורר פחדים וסיוטים ממפלצות ושדים.

ו. גיל בית ספר – מגיל שמונה שנים ואילך הפחדים קשורים בעיקר בהישגים לימודיים..

.

חרדת פרידה נוצרת כאשר האֵם מתקשה להיפרד מהילד, הופכת אותו לתלותי בה והוא מגיב בחרדה בכל פעם שחושש שהיא עוזבת אותו.

.

.

2. סימפטומים של חרדה

סימנים אופייניים שעשויים לעורר חשד לחרדה אצל ילדים:

א. סימפטומים גופניים – תלונות על תחושת מחנק בגרון, קוצר נשימה דפיקות לב מואצות, בחילות, כאבי בטן, כאב ראש והפרעות בשינה.

ב. סימפטומים רגשיים – לרוב מתבטאים בתחושת חוסר אונים, חוסר וודאות וחוסר שליטה. תלונות נוספות על חשש, מתח, עצבנות, דריכות, דאגה ובלבול.

ג. סימפטומים קוגניטיביים – קשיי ריכוז, עיסוק מוגבר במחשבות טורדניות בעלות תוכן של דאגה על דברים שליליים שהולך להתרחש לילד או לבני משפחתו. חזרה על מילים מסוימות, מחשבות וספירה כדי להדוף מחשבות טורדניות וליצור מעין הסחת דעת. לדוגמה, לחזור על המספר אפס ללא הפסקה אחרת משוכנע שיקרה משהו רע לאימא שלו.

ד. סימפטומים התנהגותיים – אלו סימפטומים המתייחסים להשפעת החרדה על ההתנהגות שלרוב מתבטאת בהימנעויות: ללכת לישון בחדר ילדים ללא ההורים או בחדרם, להישאר לבד בחדר מבלי לראות את ההורים, להשתתף בחוגים ומפגשים עם חברים מחוץ לבית ולישון אצל חבר. קשיי פרידה בגן/בי"ס, סירוב ללכת למסגרת החינוכית ולהשתתף בטיולים..

.

.

3. דפוסים של הורות

באופן תיאורטי נהוג להבחין בין מספר סגנונות הורות למרות שבמציאות הם משולבים אחד בשני לרוב עם נטייה לדומיננטיות של אחד מהם:

דפוס של הורות סמכותית מתאפיינת בנפרדות של ההורה מהילד. התקשורת איתם פתוחה וגמישה למשא ומתן מילולי וישנם ביטויים של אמפתיה, חום ואהבה. דפוס של הורות נוקשה מתאפיינת בהורה שבד"כ נפרד מהילד אך לילד קשה להיפרד ממנו. לרוב התקשורת ביניהם אינה פתוחה למשא ומתן, ההורה מגביל מדי ומעביר מסר של אי נוחות ומצהיר בפני ילדו שאין לו שום סיבה להרגיש פחד או חרדה ומשכנע ודורש ממנו להתגבר על החרדה. דפוס של הורות מאפשרת אינה עקבית וחלק מההורים עשויים להגיב בחרדה וחלק הילדים גם כן אך לא באופן עקבי. דפוס של הורה מגונן מתאפיין בהורה חרד שמתקשה לראות את עצמו נפרד מהילד ויוצר תלותיות וקושי לילד להרגיש נפרד ממנו. לרוב ההורה חש חרדה גדולה בחינוך, גידול ולבריאות הפיזית והרגשית של הילד. ניתן לתאר דפוס הורי מגונן בכינוי "הורי הליקופטר", הכוונה להורים המרחפים מעל ילדיהם, דואגים להם ללא הפסקה ופועלים באופן נמרץ לעזור ולרצות אותם. הורה שחרד ועסוק במגננת יתר עשוי להעביר לילדו פחדים וחרדות כמה שהעולם מסוכן ("תיזהר לא ליפול", "האוכל הזה לא בריא"), מסרים שמקשים על תהליכי פרידה והילד יוכל לחוש בטוח רק כשהוא צמוד אליו.

הורים הם דמויות המרכזיות והמשפיעות ביותר על ילדיהם שמחד, יכולים לסייע להם במציאת דרכים לטפל בפחדים וחרדות או להקל עליהם ומאידך מחוסר ידיעה או הבנה לגרום להם לחרדה, להחמיר או להנציח אותה.

.

.

4. טיפול בפחדים וחרדות של ילדים

לפי התיאוריה הפסיכואנליטית לכל ילד כמו מבוגר ישנם חיי נפש שבחלקם הוא מודע אליהם ובחלקם אינו מודע. כאשר חרדה מתבטאת בעוצמה גבוהה הילד חש מצוקה רגשית וסובל ממנה. החרדה נוצרת עקב תכנים רגשיים שהובילו לקונפליקט פנימי לא מודע בין חלקי הנפש. לרוב מדובר בתכנים רגשיים שעברו הדחקה עקב תחושות של אשמה, בושה או משאלות אסורות מהעבר ומשוחזרים בהווה בדפוס התנהגותי שגורם לתקיעות, מגביל ופוגע בשגרת החיים. כאשר נוצרים מתחים וחוסר נחת של הילד הנטייה הטבעית שלו היא לפרוק אותם באמצעות ביטוי בפעולה (acting out) ולעתים להפנות אותה פנימה (לגרום לדיכאון). המטרה מרכזית בטיפול בחרדה הוא להגיע לשורש הבעיה כדי להשתחרר ממנה או לכל הפחות לגרום להקלה. לעודד את ילד לבטא את התכנים "האסורים או המפחידים" במילים או דרך משחק כדי שיוכל להשתחרר מהפחדים והחרדות ולסייע לו לשלב אותם בצורה מעודנת יותר ולא תוקפנית בחיי הנפש. לנסח במילים את הרגשות הבאים לידי ביטוי בפעולה במשחק, ובהתאם להתפתחות הרגשית לקשר בינם לבין מצבים שונים שפוגשים אותו בחיי היומיום. לעיתים עולה צורך גם להגמיש חשיבה ביקורתית ושיפוטית ולשנות או לעדן את המחשבות והאמונות השליליות. לרוב טיפול רגשי לילדים בפחדים וחרדות נעשה בליווי מעורבות ההורים בקבלת הדרכה והכוונה שמאפשרת להם להבין מהי הבעיה, לקבל ולהכיל אותה ולקבל הכוונה כיצד להפחית חרדה ולסייע לילד לחוש הקלה. לקריאה על טיפול רגשי בילדים, הדרכת הורים וטיפול במתבגרים ניתן לקרוא במאמרים הבאים: טיפול רגשי לילדיםהדרכת הוריםטיפול במתבגרים. ניתן להעמיק בקריאה על טיפול בחרדה במאמר טיפול בחרדה..

.

.

כאשר נוצרים מתחים וחוסר נחת של הילד הנטייה הטבעית שלו היא לפרוק את הפחדים והחרדות כלפי עצמו או הסביבה הקרובה

.

סיפור מקרה מהקליניקה

ילד צעיר שמבטא חרדה עקב קשיי פרידה: ההורים פנו לקליניקה עבור ילדם בן ה - 7 תלמיד כיתה א' שהינו הבן היחיד שלהם. מדווחים כי הצליחו להיכנס להיריון לאחר ניסיונות רבים שכשלו בשנים קודם לכן. צוות בי"ס תיאר את הילד עם יכולות למידה ושפה גבוהים שאהוב ומקובל על חבריו אבל הבעיה המרכזית שמתקשה בפרידה מההורים בבוקר ורק לאחר פרק זמן ממושך מצליח להירגע. במפגש עם ההורים עלה כי האם שגם היא בת יחידה להוריה נוטה לגונן עליו בבית ובמצבים חברתיים עד שחש בושה מחבריו שצוחקים עליו. במהלך הטיפול עם הילד עלו קשיי פרידה מהאם, קושי לשאת הפסדים, נוקשות ותגובות תוקפניות כשחש אי נחת. נאמר להורים כי הבעיה המרכזית היא דפוס של הורות מגינה שלא מאפשרת לילד לחוש נפרד וקיים קשר תלותי באם. בעוד שהאם התבקשה לגונן פחות, האב התבקש להיות מעורב יותר בחייו ליצירת איזון בין ההורים ותמיכה לאם המגוננת והחרדה. השילוב של הטיפול הרגשי האינטנסיבי יחד עם הדרכת הורים סייעו במהרה להפחית את החרדה וליצור אווירה נעימה יותר בבית ההורים. ככל שהילד הרגיש בטוח ומחוזק יותר עוצמת החרדה והתוקפנות פחתו. תקופה קצרה לאחר שהטיפול הסתיים ההורים דיווחו שהבעיה נפתרה לגמרי.  

.

נשארת עם שאלות על פחדים וחרדות של ילדים? לפגישת היכרות ניתן ליצור עימי קשר בקישור הבא ואשמח לסייע בכל אשר תצטרכו.

.

מאמרים נוספים

שאלות ותשובות

.

פחדים וחרדות של ילדים
פסיכולוג חינוכי מומחה ופסיכותרפיסט
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
whatsapp icon